Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy, która umożliwia przedłużenie wakacji kredytowych na 2024 rok. Osoby spłacające kredyt mieszkaniowy będą mogły zawiesić spłatę rat dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września a 31 grudnia. To istotne wsparcie kredytobiorców, którzy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

 

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Ustawa ma wejść w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 

 

Zgodnie z informacjami przekazanymi wcześniej przez resort finansów, z rządowych wakacji kredytowych będzie mogło skorzystać maksymalnie 562 tys. kredytobiorców.

Kto będzie mógł skorzystać z wakacji kredytowych w 2024 roku?

Dostęp do wakacji kredytowych w 2024 roku jest bardziej ograniczony w porównaniu do poprzedniego programu wsparcia. Stosunek wysokości raty kredytu mieszkaniowego do miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego – obliczonych jako średnia za poprzednie trzy miesiące – musi przekraczać 30 proc.

Innymi słowy, rata kredytu mieszkaniowego musi konsumować co najmniej 30 proc. łącznych miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego. Relacja ta określana jest za pomocą wskaźnika RdD (rata do dochodu) i obliczana za pomocą poniższego wzoru:

 

Wskaźnik RdD = Rata kredytu mieszkaniowego (hipotecznego) / Łączny miesięczny dochód gospodarstwa domowego

 

Uwaga!

Rodzina utrzymująca co najmniej trójkę dzieci skorzysta z rządowych wakacji kredytowych bez względu na kryterium RdD.

Drugim warunkiem ograniczającym dostępność wakacji kredytowych w 2024 roku jest wartość udzielonego kredytu mieszkaniowego, która nie może przekraczać 1,2 mln zł.

Możliwość zawieszenia 4 rat kredytu mieszkaniowego w 2024 roku

Kredytobiorcy spełniający kryterium rządowego wsparcia będą mogli zawiesić spłatę łącznie 4 rat kapitałowo-odsetkowych swojego kredytu mieszkaniowego. Odroczenie spłaty będzie odbywać się według poniższego harmonogramu:

Zmiany w zasadach działania Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK)

Na pomoc w ramach FWK będą mogli liczyć kredytobiorcy mieszkaniowi (również walutowi), u których miesięczna rata przekracza 40 proc. dochodu gospodarstwa domowego (wcześniej 50 proc.). Nastąpi też podwyższenie kryterium dochodowego uprawniającego do wsparcia z dwukrotności do dwuipółkrotności kryteriów określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Zmiany przewidują również:

Spłata pomocy z FWK udzielonej w formie pożyczki będzie mogła być rozłożona na 200 miesięcznych rat (wcześniej 144 raty). Łączna wartość pożyczki na spłatę zadłużenia ma wynieść 120 tys. zł.

 

Źródła:

  1. https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/prezydent-podpisal-nowelizacje-ustawy-o-wsparciu-kredytobiorcow,85347
  2. https://www.gov.pl/web/finanse/ustawa-przedluzajaca-wakacje-kredytowe-na-2024-r-podpisana-przez-prezydenta

Co warto wiedzieć?

  • W ramach rządowych wakacji kredytowych w 2024 roku można zawiesić spłatę łącznie 4 rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego. 
  • Spłata pomocy udzielonej w formie pożyczki przez FWK będzie mogła być rozłożona na 200 miesięcznych rat. 
  • Stosunek wysokości raty kredytu mieszkaniowego do miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego – obliczonych jako średnia za ostatnie trzy miesiące – musi przekraczać 30 proc.    
  • Aby skorzystać z rządowych wakacji kredytowych w 2024 roku wartość udzielonego kredytu mieszkaniowego nie może przekroczyć 1,2 mln zł. 
  • Łączna wartość pożyczki z FWK na spłatę zadłużenia ma wynieść 120 tys. zł. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile razy można zawiesić spłatę kredytu?

    Możliwe jest zawieszenie 2 rat kapitałowo-odsetkowych w okresie od 1 czerwca do 30 sierpnia 2024 r. oraz 2 rat kapitałowo-odsetkowych w okresie od 1 września do 31 grudnia 2024 r.

  2. Jak obliczyć, czy dostanę wakacje kredytowe 2024?

    Pierwszym warunkiem jest obliczenie wskaźnika RdD (rata do dochodu), który wymaga podzielenia raty kredytu mieszkaniowego przez łączny miesięczny dochód gospodarstwa domowego (średnia z 3 ostatnich miesięcy poprzedzających złożenie wniosku). Wynik musi przekraczać 30 proc. Drugim warunkiem jest wartość kredytu mieszkaniowego, która nie może być wyższa niż 1,2 mln zł.

  3. Jak skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK)?

    Aby skorzystać ze środków z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców trzeba złożyć wniosek o udzielenie pomocy w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt mieszkaniowy.

  4. Jakie są konsekwencje wakacji kredytowych?

    Zawieszone raty w ramach wakacji kredytowych przenoszone są w harmonogramie na koniec okresu kredytowania. Oznacza to dłuższą spłatę zaciągniętego zobowiązania hipotecznego. Odroczone raty nie są umarzane przez bank.

  5. Gdzie złożyć wniosek o wakacje kredytowe 2024?

    Wniosek o rządowe wakacje kredytowe 2024 trzeba złożyć w swoim banku kredytującym. W zależności od funkcjonalności oferowanych przez bank można zrobić to pisemnie lub przez usługę bankowości elektronicznej. Bank potwierdza przyjęcie wniosku w ciągu 21 dni od daty jego otrzymania.

Od kilku lat banki oferują konta socjalne, nie podlegające egzekucji komorniczej. Mogą być na nie przelewane jedynie środki nie podlegające zajęciu, a więc alimenty i świadczenia socjalne. Chroni to osoby zadłużone, a jednocześnie korzystające ze wsparcia socjalnego.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Konto socjalne może założyć osoba otrzymująca świadczenia socjalne.
  • Konta socjalnego nie może zając komornik.
  • Alimenty nie mogą wpływać na konto socjalne.
  • Konto ma ograniczoną funkcjonalność, nie można na nie wpłacać pieniędzy.
  • Z rachunku rodzinnego (konta socjalnego) można wypłacać gotówkę w bankomacie, robić przelew, i otrzymuje się do niego kartę płatniczą.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak działa konto socjalne?

    Jest to konto bankowe o bardzo ograniczonej funkcjonalności, np. nie można na nie wpłacać pieniędzy, za to nie może być zajęte przez komornika.

  2. Czy warto założyć konto socjalne?

    Konto socjalne przydaje się jedynie osobom, które mają długi, a jednocześnie korzystają z opieki socjalnej. Jeśli do nich należysz, na pewno warto założyć konto socjalne.

  3. Czym różni się rachunek rodzinny od konta socjalnego?

    Rachunek rodzinny to inna nazwa konta socjalnego. To to samo konto z dwoma różnymi nazwami.

  4. Czy trzeba informować komornika o koncie socjalnym?

    Komornik będzie wiedział o koncie socjalnym, ponieważ wszystkie banki współpracują w ramach systemu OGNIVO i udostępniają takie informacje komornikom. Nie będzie jednak mógł zając konta ani zablokować zgromadzonych na nim środków.

  5. Czy na konto socjalne może wpływać wynagrodzenie za pracę?

    Nie, żadne pieniądze, które nie pochodzą z opieki socjalnej nie mogą wpływać na konto socjalne. Nawet drobne przelewy od rodziny.

Zlecenie stałe pozwala zastąpić powtarzające się płatności o stałych kwotach i w stałych odstępach czasu. Jest wygodnym rozwiązaniem dostępnym w każdym banku. Z jednej strony sprawdza się świetnie dla osób, które zapominają o rutynowych płatnościach, z drugiej zaś łatwo zapomnieć o nim samym.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • W każdym banku możesz ustanowić zlecenie stałe, przeważnie bezpłatnie.
  • Przelewy ze zlecenia stałego są wykonywane cyklicznie z zachowaniem kwoty.
  • Kwota zostaje przelana najszybciej jak na to pozwalają sesje ELIXIR, co czasami oznacza 2-3 dni opóźnienia.
  • Można ustanowić zlecenie stałe z wykorzystaniem ELIXIR EXPRESS, ale będzie ono kosztować za każdy przelew.
  • Zlecenie stałe różni się od polecenia zapłaty niezmiennością kwoty przelewu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy zlecenie stałe w banku jest płatne?

    W większości banków ustanowienie zlecenia stałego jest bezpłatne, jeśli wykonuje się je online. Przelewy należące do zlecenia stałego mogą jednak liczyć się do limitu bezpłatnych przelewów w miesiącu, jeśli konto taki limit posiada. Jeśli zlecenie stałe korzysta z systemu przelewów natychmiastowych ELIXIR EXPRESS, to za każdy przelew zostanie doliczona opłata.

  2. Czy zlecenie stałe może być darmowe?

    Darmowe w kontekście braku dodatkowych opłat – jak najbardziej tak. W większości banków nie zapłacisz za ustanowienie zlecenia stałego. Natomiast nie możesz ustanowić zlecenia stałego na 0 zł. Jakąś kwotę musisz przelewać.

  3. Czy bank wykona zlecenie stałe, jeśli nie ma pieniędzy na koncie?

    Nie, ale mogą być wyjątki. Przykładowo, jeśli na koncie masz 0 zł, ale masz uruchomiony debet na koncie, bank może wciąż wykonać przelew i dopisać przelaną kwotę do Twojego zadłużenia. Szczegóły mogą zależeć od umowy dotyczącej debetu na koncie. Jeśli nie korzystasz z tej usługi, bank nie wykona zlecenia stałego z powodu braku środków i poinformuje Cię o tym.

  4. Czy można anulować zlecenie stałe?

    Tak, w każdej chwili. Możesz to zrobić w serwisie transakcyjnym, aplikacji mobilnej, oddziale banku lub na infolinii. Zasady są dokładnie takie same co przy ustanowieniu przelewu stałego.

  5. Czy można cofnąć zrealizowane zlecenie stałe?

    Jeśli zostało już zrealizowane, to na pewno nie. Czasami udaje się je zatrzymać, jeśli nie było jeszcze sesji przelewów ELIXIR, ale to wyjątkowe i bardzo rzadkie przypadki.

  6. Czy zlecenie stałe realizowane jest w weekendy i święta?

    Zlecenie stałe korzysta ze standardowego systemu rozliczeń międzybankowych ELIXIR. Oznacza to, że przelewy, które wypadną w weekendy i święta zostaną zrealizowane w najbliższej sesji przelewów w dzień roboczy. Tak samo przelewy, które wypadłyby w nocy. Jeśli zlecenie stałe ustanowione jest między kontami w tym samym banku, będzie zrealizowane nawet w weekend i święto.

Private banking – czyli bankowość prywatna w ramach instytucji bankowej, do której zaliczamy szereg usług finansowych świadczonych dla najbardziej zamożnych klientów indywidualnych (z ang.: HNWI – high net-worth individuals), w których skład wchodzą przede wszystkim instrumenty finansowe związane z długoterminowym zarządzaniem aktywami oraz bieżąca obsługa codziennych potrzeb finansowych klientów z segmentu premium. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Bankowość prywatna dostępna jest dla klientów, którzy dysponują miesięcznymi dochodami na poziomie minimum około 20 tysięcy złotych lub aktywami na poziomie minimum 500 tysięcy złotych (posiadanie minimum 1 mln złotych oznacza często brak opłat za prowadzenie rachunków bankowych, kart etc.);
  2. Bankowość prywatna to co innego niż bankowość osobista, która dostępna jest dla klientów, którzy zarabiają miesięcznie więcej niż średnia krajowa;
  3. Private banking to usługi skierowane do indywidualnego klienta zamożnego;
  4. W Polsce zdecydowana większość banków oferuje rozwiązania dla zamożnych klientów z sektora private bankingu;
  5. W ramach bankowości prywatnej klient może korzystać z eksperckiej wiedzy zespołów wealth management (zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne aspekty związane z optymalizacją finansów klientów).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Od jakiej kwoty można zostać klientem bankowości prywatnej?

    Próg kwotowy jest istotnym elementem w tym przypadku. W praktyce, aby zostać klientem bankowości prywatnej należy posiadać dochód miesięczny na poziomie minimum 20 tysięcy złotych. Można również zostać klientem bankowości prywatnej jeżeli posiadamy aktywa finansowe na poziomie minimum około 500 tysięcy złotych.

  2. Czym różni się bankowość prywatna od bankowości osobistej?

    Obie bankowości różnią się od siebie. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych lub aktywa w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych. Bankowość osobista skierowana jest natomiast do klientów, którzy zarabiają więcej niż średnia krajowa.

  3. Czym jest zarządzanie majątkiem klientów private banking?

    Zarządzanie majątkiem klientów private banking to szereg usług, które świadczone są na rzecz zamożnego klienta indywidualnego. Wealth management to kompleksowa usługa, która obejmuje zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne rozwiązania, które nastawione są na optymalizację finansów klienta. Usługi zarządzania majątkiem mają odniesienie również do nieruchomości klienta.

  4. Czy standardowi klienci mogą korzystać z usług bankowości prywatnej?

    Z bankowości prywatnej można skorzystać po spełnieniu określonych parametrów. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych. Skierowana jest również do klientów, którzy mają aktywa finansowe w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych.

  5. Czy można zrezygnować z obsługi private banking i korzystać z oferty standardowej?

    Tak. Istnieje możliwość zrezygnowania z obsługi private bankingu i powrót do korzystania z oferty standardowej. Zawsze jednak powinniśmy przeanalizować taką decyzję z punktu widzenia naszych interesów finansowych i potrzeb.

Rozliczenie roczne PIT to jeden z obowiązków, o których lepiej pamiętać. Opóźnienie w złożeniu deklaracji podatkowej PIT może wiązać się nawet z odpowiedzialnością karno-skarbową. Na szczęście złożenie PIT w urzędzie skarbowym jest coraz prostsze, choćby za sprawą rządowego serwisu „Twój e-PIT” i wstępnie wypełnionych już formularzy podatkowych.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Zeznanie roczne za 2023 r. należy złożyć do 30 kwietnia 2024 r. (wtorek).
  2. Deklarację można złożyć w wersji papierowej lub online.
  3. Złożenie deklaracji w wersji elektronicznej nie tylko gwarantuje sprawne rozliczenie, ale również wcześniejszy zwrot nadpłaty podatku.
  4. Urząd skarbowy ma 3 miesiące na zwrot nadpłaty podatku w przypadku deklaracji złożonej w wersji papierowej i 45 dni w przypadku deklaracji złożonej w wersji elektronicznej.
  5. Przed akceptacją deklaracji przygotowanej w usłudze Twój e-PIT trzeba samodzielnie wprowadzić większość przysługujących Ci ulg.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie deklaracje PIT znajdę w usłudze Twój e-PIT?

    Podatnicy rozliczający deklaracje PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-38  a także oświadczenie PIT-OP oraz informację PIT-DZ mogą to zrobić za pośrednictwem usługi Twój e-PIT. 

  2. Do kiedy rozliczyć PIT 2024 za 2023 rok?

    Ostateczny termin złożenia zeznania podatkowego rozliczającego rok podatkowy 2023, mija 30 kwietnia 2024 r. (wtorek). 

  3. Co zrobić w przypadku rozliczenia PIT po terminie?

    Można skorzystać z instytucji czynnego żalu. Natomiast w przypadku zatwierdzonej przez fiskusa deklaracji podatkowej przygotowanej w usłudze Twój e-PIT, ewentualne zmiany będą wymagały złożenia korekty deklaracji. 

  4. Czym jest czynny żal?

    Czynny żal to instytucja pozwalająca na uniknięcie ewentualnej odpowiedzialności karno-skarbowej np. w razie złożenia deklaracji podatkowej albo zapłaty podatku po terminie. Czynny żal wymaga samodzielnego złożenia deklaracji, zapłaty ewentualnego podatku wraz z odsetkami z tytułu opóźnienia oraz wskazania przyczyn wyjaśnienia.

  5. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego?

    Wniosek o przekazanie 1,5% Twojego podatku na wybraną organizację pożytku publicznego jest jedynym z elementów deklaracji PIT. Musisz tylko wskazać nr KRS wybranego podmiotu oraz kwotę, która podlega przekazaniu. Możesz również określić cel szczegółowy wsparcia. 

W poniższej publikacji skupię się na przedstawieniu niezwykle ważnego aspektu życia codziennego – tworzeniu i racjonalnym planowaniu budżetu domowego. W dalszej części wyjaśnię co możesz zyskać prowadząc budżet domowy, na czym polegają najpopularniejsze modele zarządzania budżetem domowym oraz posługując się przykładami, przedstawię praktyczne wskazówki związane z kontrolą budżetu domowego. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Warto jest wykorzystać zasadę 50/30/20, która uznawana jest za jedną z najbardziej popularnych modeli zarządzania domowym budżetem;
  • Warto jest pamiętać o tym, że równie popularną metodą jest zasada 70/20/10, która niezwykle korzystnie wpływa na domowy budżet;
  • Ważne jest racjonalne planowanie wydatków budżetowych;
  • Dobrym rozwiązaniem jest konto oszczędnościowe – to dobry początek w drodze do oszczędzania pieniędzy;
  • Należy zawsze pamiętać, że istnieją (zawsze) dwa rodzaje wydatków – wydatki nieregularne oraz wydatki regularne. To właśnie najczęściej nieregularne wydatki powodują dotkliwe straty w budżecie domowym, dlatego też warto jest uwzględniać oszczędności na pokrycie tych wydatków w przyszłości.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co składa się na budżet gospodarstwa domowego?

    Na budżet gospodarstwa domowego składa się wiele czynników. Należą do nich dochody oraz wydatki. Źródłem dochodów są np. dochody z umowy o pracę, dochody z dodatkowych zajęć zarobkowych etc. Źródłami wydatków są np. wydatki na mieszkanie, na rachunki, na żywność, na wakacje etc.

  2. Czy prowadzenie budżetu domowego się opłaca?

    Tak. Prowadzenie budżetu domowego jest rozwiązaniem niezwykle korzystnym. To rozwiązanie, które w dłuższej perspektywie przyniesie same dobre rezultaty dla Twoich prywatnych finansów.

  3. Na jakie kategorie podzielić budżet domowy?

    Istnieje wiele modeli/podejść do tego zagadnienia. Najczęściej wskazuje się na model oparty na wpływach i wydatkach. Warto jest również odseparować oddzielną kategorię np. na nieprzewidziane wydatki, oszczędzanie, inwestycje etc. (duże zamierzenia finansowe, które planujemy w przyszłości).

  4. Ile oszczędzę planując budżet domowy?

    Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością planując budżet możemy sporo zaoszczędzić. Jeżeli uda się uszczelnić wydatki i zoptymalizować budżet, możemy oszczędzić nawet około 10-25%.

  5. Gdzie zapisywać swoje wydatki?

    Istnieją różne rozwiązania. Do najpopularniejszych należą kartka z tabelą, program Excel etc. Na popularności zyskują również aplikacje mobilne do zarządzania budżetem domowym. 

     

  6. Czym jest zrównoważony budżet domowy?

    Zrównoważony budżet domowy to budżet, w którym dochody są równe wydatkom. Korzystnym i oczekiwanym rozwiązaniem jest sytuacja, w której dochody przewyższają wydatki. W takiej sytuacji dochodzi do nadwyżki finansowej, która pozwala na przeznaczenie tych środków np. na oszczędzanie lub inwestycje.

Masz konto w banku, którego od dawna nie używasz? Albo wydaje Ci się, że kiedyś złożyłeś wniosek o konto, ale nie pamiętasz dokładnie, do której instytucji został wysłany? Możliwe, że w którymś banku masz otwarty rachunek i nawet o tym nie wiesz. Warto zamknąć konto, które nie jest używane, aby nie ponosić niepotrzebnych opłat. Przeczytaj artykuł i dowiedz jak sprawdzisz, w którym banku masz konto osobiste i jak je zlikwidować. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Warto złożyć wniosek o zamknięcie konta, które nie jest używane, aby nie ponosić opłat, do których zobowiązuje umowa.
  2. Po 5 latach od ostatniej dyspozycji bank sprawdza w bazie PESEL, czy właściciel rachunku żyje. Jeżeli nie żyje – instytucja wszczyna procedurę rozwiązania rachunku. Jeśli żyje – bank dopiero po kolejnych 5 latach (czyli razem 10) zamyka konto.
  3. Aby odnaleźć uśpiony rachunek swój własny lub spadkodawcy należy złożyć wniosek do Centralnej Informacji o Rachunkach Bankowych. Wniosek można złożyć w placówce każdego banku i kosztuje to kilkanaście złotych.
  4. Rachunek można zamknąć w oddziale, listownie czy składając odpowiednią dyspozycję w aplikacji mobilnej.
  5. Bank nie zamknie konta, na którym znajduje się debet (wytworzony np. z tytułu pobierania opłat za rachunek).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Po jakim czasie bank sam zamyka nieużywane konto?

    Instytucja zlikwiduje rachunek po 10 latach od ostatniej dyspozycji. Do tego czasu może naliczać opłaty zgodnie z cennikiem.

     

  2. Czy można nie używać konta bankowego?

    Żadne przepisy ani warunki umowy nie nakazują aktywnego korzystania z konta. Jednak nawet za nieużywane konto bank ma prawo pobierać opłaty, dlatego w niektórych przypadkach zamknięcie rachunku jest to po prostu opłacalne.

  3. Co się dzieje z nieaktywnym kontem bankowym?

    Nic się nie dzieje. Do 10 lat od ostatniej dyspozycji umowa obowiązuje i, jeżeli właściciel nie złoży wniosku o zamknięcie konta bankowego, naliczane są opłaty.

  4. Czy konto w banku samo wygasa?

    Zgodnie z przepisami prawa bankowego umowa ulega rozwiązaniu, ale dopiero po 10 latach od zlecenia ostatniej dyspozycji dotyczącej rachunku. Posiadacz rachunku otrzymuje informacje o planowanym zamknięciu konta na pół roku wcześniej.

  5. Czy bank może odmówić zamknięcia rachunku bankowego?

    Tak. Jeżeli znajduje się na nim niespłacony limit kredytowy lub wytworzył się debet w związku z naliczaniem opłat i brakiem środków, aby je pobrać.

16 kwietnia 2024 r. na na stronach kancelarii premiera pojawiła się informacja dotycząca projektowanej ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. We wspomnianej ustawie znajdą się m.in. przepisy, zgodnie z którymi w II połowie 2024 r. maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych będzie wyższa niż obecnie.

Jak można przeczytać w informacji zamieszczonej na stronie gov.pl, działania osłonowe związane przede wszystkim z kosztami energii elektrycznej będą kontynuowane także w drugiej połowie 2024 r. Wsparciem dla różnych grup odbiorców energii elektrycznej ma być m.in bon energetyczny oraz ustalenie maksymalnej ceny energii elektrycznej na poziomie 500 zł netto/MWh.

Maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych

Do czerwca 2024 r. ma obowiązywać maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, która będzie wynosić 412 zł netto (bez VAT i akcyzy) za 1 MWh w przypadku odbiorców energii, którzy nie przekraczają wyznaczonych limitów. Dla większości gospodarstw domowych limit ten wynosi 1500 kilowatogodzin. Wyższe limity obowiązują w sytuacji, gdy:

W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Za stosowanie ceny maksymalnej przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty. (gov.pl)

Dla kogo bon energetyczny?

W proponowanym brzmieniu przepisów ustawy bon energetyczny będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. (gov.pl)

Ze wsparcia w postaci bonu energetycznego będą mogły skorzystać osoby o niskich dochodach, ale także odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej oraz te domostwa, które dziś z uwagi na nadmetraż przypadający na osobę w zamieszkiwanym lokalu, zostały wykluczone z przyznania dodatku mieszkaniowego. Co ważne, dotyczy to w szczególności odbiorców wrażliwych energii elektrycznej samotnie zamieszkujących domy jednorodzinne w małych miejscowościach i na wsiach, w trudnej sytuacji materialnej. (gov.pl)

Jak wynika dalej z informacji zamieszczonej na gov.pl, przyjęte założenia pozwolą objąć wsparciem różne grupy odbiorców energii np. emerytów ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury lub emerytów i rencistów ze świadczeniem równym najniższej emeryturze (tak jak w przypadku dodatku osłonowego). Co więcej, bon energetyczny pozwoli częściowo pokryć koszty energii elektrycznej osobom zagrożonym tzw. ubóstwem energetycznym. Na podwyższone wsparcie mogą też liczyć osoby korzystające ze źródeł ogrzewania zasilanych energią elektryczną, takich jak np. pompy ciepła.

Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia Prezesowi URE zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Zakładanym efektem będzie obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych. (gov.pl)

Ceny gazu również w projekcie

Z informacji podanych na gov.pl wynika także, że w projekcie ustawy o bonie energetycznym pojawi się również kwestia cen gazu. Planowane zmiany zakładają:

Źródło:

Projekt ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Nadszedł ten dzień – kupujesz nowy telefon. Na starym są jednak wszystkie aplikacje mobilne, z których korzystasz, w tym bardzo potrzebne Ci aplikacje banków oraz służące do płatności mobilnych. Na szczęście możesz je przenieść na nowy telefon.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Aplikacje mobilne można przenosić między telefonami, na ogół jest do tego specjalne oprogramowanie.
  • Oprogramowanie do przenoszenia aplikacji powiązane jest z systemem operacyjnym i ewentualnie modelem telefonu.
  • Przeniesienie aplikacji bankowej na inne urządzenie będzie na ogół wymagać autoryzacji ze strony użytkownika.
  • Żeby przenieść apki pomiędzy telefonami, najlepiej mieć oba urządzenia obok siebie.
  • Jeśli aplikację mobilną połączono wcześniej z numerem telefonu, zmiana karty SIM spowoduje konieczność wprowadzenia części ustawień od nowa.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zalogować się do aplikacji banku na nowym telefonie?

    Tak samo jak wcześniej na starym. Bank może jednorazowo zażądać dodatkowego uwierzytelnienia lub dodania urządzenia do zaufanych. W aplikacji wyświetlą Ci się komunikaty na temat tego co robić w danej sytuacji. W większości banków możesz mieć do jednego konta przypisane kilka urządzeń jednocześnie, więc możesz najpierw dodać nowy telefon, a dopiero usunąć stary.

  2. Jak dezaktywować aplikację mobilną na starym urządzeniu?

    Najlepiej będzie ją całkowicie odinstalować i usunąć powiązane z nią bazy danych z telefonu. Nie każda aplikacja mobilna pozwala łatwo usunąć użytkownika wraz ze wszelkimi jego danymi bez samego odinstalowywania apki. Po zalogowaniu się do aplikacji bankowej masz jednak dostęp do opcji Dostęp do banku (przeważnie w sekcji Bezpieczeństwo, lub Dostępy) i tam możesz „odpiąć”” urządzenie.

  3. Czy można mieć aplikację mobilną jednego banku na dwóch telefonach?

    Tak, można mieć tę samą aplikację mobilną na 2 i więcej urządzeń. Oczywiście trzeba te urządzenia dodać do listy bezpiecznych urządzeń w samej aplikacji, ale nie jest to trudne. Dotyczy to nie tylko bankowości internetowej. Prawie każdą aplikacją mobilną możesz posługiwać się z różnych urządzeń. Na tym polega działanie w chmurze.

  4. Czy można mieć kilka aplikacji mobilnych banków w jednym telefonie?

    Oczywiście. Masz prawo mieć konta typu ROR we wszystkich bankach, a także tyle kont firmowych za ile jesteś w stanie zapłacić. Wszystkie obsługujące je aplikacje mobilne mogą być na jednym telefonie. Nie będą sobie w żadnym przypadku przeszkadzać, a otwarcie jednej z nich nie ułatwi dostania się do pozostałych. Przedsiębiorcy bardzo często mają kilka aplikacji na jednym telefonie, by obsługiwać konta firmowe oraz rachunki osobiste.

  5. Ile kosztuje korzystanie z aplikacji mobilnej?

    Na ogół korzystanie z aplikacji mobilnej jest bezpłatne. Mówiąc o aplikacjach bankowych możemy śmiało powiedzieć, że nie ma żadnych opłat za korzystanie, ale za płatności online już mogą być. Sprawdź w swoim banku. Czasami przelewy online powyżej pewnego limitu będą płatne, ale nie ma znaczenie czy wykonasz je z serwisu transakcyjnego, infolinii czy z apki mobilnej.