Private banking – czyli bankowość prywatna w ramach instytucji bankowej, do której zaliczamy szereg usług finansowych świadczonych dla najbardziej zamożnych klientów indywidualnych (z ang.: HNWI – high net-worth individuals), w których skład wchodzą przede wszystkim instrumenty finansowe związane z długoterminowym zarządzaniem aktywami oraz bieżąca obsługa codziennych potrzeb finansowych klientów z segmentu premium. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Bankowość prywatna dostępna jest dla klientów, którzy dysponują miesięcznymi dochodami na poziomie minimum około 20 tysięcy złotych lub aktywami na poziomie minimum 500 tysięcy złotych (posiadanie minimum 1 mln złotych oznacza często brak opłat za prowadzenie rachunków bankowych, kart etc.);
  2. Bankowość prywatna to co innego niż bankowość osobista, która dostępna jest dla klientów, którzy zarabiają miesięcznie więcej niż średnia krajowa;
  3. Private banking to usługi skierowane do indywidualnego klienta zamożnego;
  4. W Polsce zdecydowana większość banków oferuje rozwiązania dla zamożnych klientów z sektora private bankingu;
  5. W ramach bankowości prywatnej klient może korzystać z eksperckiej wiedzy zespołów wealth management (zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne aspekty związane z optymalizacją finansów klientów).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Od jakiej kwoty można zostać klientem bankowości prywatnej?

    Próg kwotowy jest istotnym elementem w tym przypadku. W praktyce, aby zostać klientem bankowości prywatnej należy posiadać dochód miesięczny na poziomie minimum 20 tysięcy złotych. Można również zostać klientem bankowości prywatnej jeżeli posiadamy aktywa finansowe na poziomie minimum około 500 tysięcy złotych.

  2. Czym różni się bankowość prywatna od bankowości osobistej?

    Obie bankowości różnią się od siebie. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych lub aktywa w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych. Bankowość osobista skierowana jest natomiast do klientów, którzy zarabiają więcej niż średnia krajowa.

  3. Czym jest zarządzanie majątkiem klientów private banking?

    Zarządzanie majątkiem klientów private banking to szereg usług, które świadczone są na rzecz zamożnego klienta indywidualnego. Wealth management to kompleksowa usługa, która obejmuje zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne rozwiązania, które nastawione są na optymalizację finansów klienta. Usługi zarządzania majątkiem mają odniesienie również do nieruchomości klienta.

  4. Czy standardowi klienci mogą korzystać z usług bankowości prywatnej?

    Z bankowości prywatnej można skorzystać po spełnieniu określonych parametrów. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych. Skierowana jest również do klientów, którzy mają aktywa finansowe w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych.

  5. Czy można zrezygnować z obsługi private banking i korzystać z oferty standardowej?

    Tak. Istnieje możliwość zrezygnowania z obsługi private bankingu i powrót do korzystania z oferty standardowej. Zawsze jednak powinniśmy przeanalizować taką decyzję z punktu widzenia naszych interesów finansowych i potrzeb.

Rozliczenie roczne PIT to jeden z obowiązków, o których lepiej pamiętać. Opóźnienie w złożeniu deklaracji podatkowej PIT może wiązać się nawet z odpowiedzialnością karno-skarbową. Na szczęście złożenie PIT w urzędzie skarbowym jest coraz prostsze, choćby za sprawą rządowego serwisu „Twój e-PIT” i wstępnie wypełnionych już formularzy podatkowych.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Zeznanie roczne za 2023 r. należy złożyć do 30 kwietnia 2024 r. (wtorek).
  2. Deklarację można złożyć w wersji papierowej lub online.
  3. Złożenie deklaracji w wersji elektronicznej nie tylko gwarantuje sprawne rozliczenie, ale również wcześniejszy zwrot nadpłaty podatku.
  4. Urząd skarbowy ma 3 miesiące na zwrot nadpłaty podatku w przypadku deklaracji złożonej w wersji papierowej i 45 dni w przypadku deklaracji złożonej w wersji elektronicznej.
  5. Przed akceptacją deklaracji przygotowanej w usłudze Twój e-PIT trzeba samodzielnie wprowadzić większość przysługujących Ci ulg.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie deklaracje PIT znajdę w usłudze Twój e-PIT?

    Podatnicy rozliczający deklaracje PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-38  a także oświadczenie PIT-OP oraz informację PIT-DZ mogą to zrobić za pośrednictwem usługi Twój e-PIT. 

  2. Do kiedy rozliczyć PIT 2024 za 2023 rok?

    Ostateczny termin złożenia zeznania podatkowego rozliczającego rok podatkowy 2023, mija 30 kwietnia 2024 r. (wtorek). 

  3. Co zrobić w przypadku rozliczenia PIT po terminie?

    Można skorzystać z instytucji czynnego żalu. Natomiast w przypadku zatwierdzonej przez fiskusa deklaracji podatkowej przygotowanej w usłudze Twój e-PIT, ewentualne zmiany będą wymagały złożenia korekty deklaracji. 

  4. Czym jest czynny żal?

    Czynny żal to instytucja pozwalająca na uniknięcie ewentualnej odpowiedzialności karno-skarbowej np. w razie złożenia deklaracji podatkowej albo zapłaty podatku po terminie. Czynny żal wymaga samodzielnego złożenia deklaracji, zapłaty ewentualnego podatku wraz z odsetkami z tytułu opóźnienia oraz wskazania przyczyn wyjaśnienia.

  5. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego?

    Wniosek o przekazanie 1,5% Twojego podatku na wybraną organizację pożytku publicznego jest jedynym z elementów deklaracji PIT. Musisz tylko wskazać nr KRS wybranego podmiotu oraz kwotę, która podlega przekazaniu. Możesz również określić cel szczegółowy wsparcia. 

W poniższej publikacji skupię się na przedstawieniu niezwykle ważnego aspektu życia codziennego – tworzeniu i racjonalnym planowaniu budżetu domowego. W dalszej części wyjaśnię co możesz zyskać prowadząc budżet domowy, na czym polegają najpopularniejsze modele zarządzania budżetem domowym oraz posługując się przykładami, przedstawię praktyczne wskazówki związane z kontrolą budżetu domowego. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Warto jest wykorzystać zasadę 50/30/20, która uznawana jest za jedną z najbardziej popularnych modeli zarządzania domowym budżetem;
  • Warto jest pamiętać o tym, że równie popularną metodą jest zasada 70/20/10, która niezwykle korzystnie wpływa na domowy budżet;
  • Ważne jest racjonalne planowanie wydatków budżetowych;
  • Dobrym rozwiązaniem jest konto oszczędnościowe – to dobry początek w drodze do oszczędzania pieniędzy;
  • Należy zawsze pamiętać, że istnieją (zawsze) dwa rodzaje wydatków – wydatki nieregularne oraz wydatki regularne. To właśnie najczęściej nieregularne wydatki powodują dotkliwe straty w budżecie domowym, dlatego też warto jest uwzględniać oszczędności na pokrycie tych wydatków w przyszłości.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co składa się na budżet gospodarstwa domowego?

    Na budżet gospodarstwa domowego składa się wiele czynników. Należą do nich dochody oraz wydatki. Źródłem dochodów są np. dochody z umowy o pracę, dochody z dodatkowych zajęć zarobkowych etc. Źródłami wydatków są np. wydatki na mieszkanie, na rachunki, na żywność, na wakacje etc.

  2. Czy prowadzenie budżetu domowego się opłaca?

    Tak. Prowadzenie budżetu domowego jest rozwiązaniem niezwykle korzystnym. To rozwiązanie, które w dłuższej perspektywie przyniesie same dobre rezultaty dla Twoich prywatnych finansów.

  3. Na jakie kategorie podzielić budżet domowy?

    Istnieje wiele modeli/podejść do tego zagadnienia. Najczęściej wskazuje się na model oparty na wpływach i wydatkach. Warto jest również odseparować oddzielną kategorię np. na nieprzewidziane wydatki, oszczędzanie, inwestycje etc. (duże zamierzenia finansowe, które planujemy w przyszłości).

  4. Ile oszczędzę planując budżet domowy?

    Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością planując budżet możemy sporo zaoszczędzić. Jeżeli uda się uszczelnić wydatki i zoptymalizować budżet, możemy oszczędzić nawet około 10-25%.

  5. Gdzie zapisywać swoje wydatki?

    Istnieją różne rozwiązania. Do najpopularniejszych należą kartka z tabelą, program Excel etc. Na popularności zyskują również aplikacje mobilne do zarządzania budżetem domowym. 

     

  6. Czym jest zrównoważony budżet domowy?

    Zrównoważony budżet domowy to budżet, w którym dochody są równe wydatkom. Korzystnym i oczekiwanym rozwiązaniem jest sytuacja, w której dochody przewyższają wydatki. W takiej sytuacji dochodzi do nadwyżki finansowej, która pozwala na przeznaczenie tych środków np. na oszczędzanie lub inwestycje.

Masz konto w banku, którego od dawna nie używasz? Albo wydaje Ci się, że kiedyś złożyłeś wniosek o konto, ale nie pamiętasz dokładnie, do której instytucji został wysłany? Możliwe, że w którymś banku masz otwarty rachunek i nawet o tym nie wiesz. Warto zamknąć konto, które nie jest używane, aby nie ponosić niepotrzebnych opłat. Przeczytaj artykuł i dowiedz jak sprawdzisz, w którym banku masz konto osobiste i jak je zlikwidować. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Warto złożyć wniosek o zamknięcie konta, które nie jest używane, aby nie ponosić opłat, do których zobowiązuje umowa.
  2. Po 5 latach od ostatniej dyspozycji bank sprawdza w bazie PESEL, czy właściciel rachunku żyje. Jeżeli nie żyje – instytucja wszczyna procedurę rozwiązania rachunku. Jeśli żyje – bank dopiero po kolejnych 5 latach (czyli razem 10) zamyka konto.
  3. Aby odnaleźć uśpiony rachunek swój własny lub spadkodawcy należy złożyć wniosek do Centralnej Informacji o Rachunkach Bankowych. Wniosek można złożyć w placówce każdego banku i kosztuje to kilkanaście złotych.
  4. Rachunek można zamknąć w oddziale, listownie czy składając odpowiednią dyspozycję w aplikacji mobilnej.
  5. Bank nie zamknie konta, na którym znajduje się debet (wytworzony np. z tytułu pobierania opłat za rachunek).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Po jakim czasie bank sam zamyka nieużywane konto?

    Instytucja zlikwiduje rachunek po 10 latach od ostatniej dyspozycji. Do tego czasu może naliczać opłaty zgodnie z cennikiem.

     

  2. Czy można nie używać konta bankowego?

    Żadne przepisy ani warunki umowy nie nakazują aktywnego korzystania z konta. Jednak nawet za nieużywane konto bank ma prawo pobierać opłaty, dlatego w niektórych przypadkach zamknięcie rachunku jest to po prostu opłacalne.

  3. Co się dzieje z nieaktywnym kontem bankowym?

    Nic się nie dzieje. Do 10 lat od ostatniej dyspozycji umowa obowiązuje i, jeżeli właściciel nie złoży wniosku o zamknięcie konta bankowego, naliczane są opłaty.

  4. Czy konto w banku samo wygasa?

    Zgodnie z przepisami prawa bankowego umowa ulega rozwiązaniu, ale dopiero po 10 latach od zlecenia ostatniej dyspozycji dotyczącej rachunku. Posiadacz rachunku otrzymuje informacje o planowanym zamknięciu konta na pół roku wcześniej.

  5. Czy bank może odmówić zamknięcia rachunku bankowego?

    Tak. Jeżeli znajduje się na nim niespłacony limit kredytowy lub wytworzył się debet w związku z naliczaniem opłat i brakiem środków, aby je pobrać.

16 kwietnia 2024 r. na na stronach kancelarii premiera pojawiła się informacja dotycząca projektowanej ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. We wspomnianej ustawie znajdą się m.in. przepisy, zgodnie z którymi w II połowie 2024 r. maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych będzie wyższa niż obecnie.

Jak można przeczytać w informacji zamieszczonej na stronie gov.pl, działania osłonowe związane przede wszystkim z kosztami energii elektrycznej będą kontynuowane także w drugiej połowie 2024 r. Wsparciem dla różnych grup odbiorców energii elektrycznej ma być m.in bon energetyczny oraz ustalenie maksymalnej ceny energii elektrycznej na poziomie 500 zł netto/MWh.

Maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych

Do czerwca 2024 r. ma obowiązywać maksymalna cena energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, która będzie wynosić 412 zł netto (bez VAT i akcyzy) za 1 MWh w przypadku odbiorców energii, którzy nie przekraczają wyznaczonych limitów. Dla większości gospodarstw domowych limit ten wynosi 1500 kilowatogodzin. Wyższe limity obowiązują w sytuacji, gdy:

W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Za stosowanie ceny maksymalnej przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty. (gov.pl)

Dla kogo bon energetyczny?

W proponowanym brzmieniu przepisów ustawy bon energetyczny będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. (gov.pl)

Ze wsparcia w postaci bonu energetycznego będą mogły skorzystać osoby o niskich dochodach, ale także odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej oraz te domostwa, które dziś z uwagi na nadmetraż przypadający na osobę w zamieszkiwanym lokalu, zostały wykluczone z przyznania dodatku mieszkaniowego. Co ważne, dotyczy to w szczególności odbiorców wrażliwych energii elektrycznej samotnie zamieszkujących domy jednorodzinne w małych miejscowościach i na wsiach, w trudnej sytuacji materialnej. (gov.pl)

Jak wynika dalej z informacji zamieszczonej na gov.pl, przyjęte założenia pozwolą objąć wsparciem różne grupy odbiorców energii np. emerytów ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury lub emerytów i rencistów ze świadczeniem równym najniższej emeryturze (tak jak w przypadku dodatku osłonowego). Co więcej, bon energetyczny pozwoli częściowo pokryć koszty energii elektrycznej osobom zagrożonym tzw. ubóstwem energetycznym. Na podwyższone wsparcie mogą też liczyć osoby korzystające ze źródeł ogrzewania zasilanych energią elektryczną, takich jak np. pompy ciepła.

Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia Prezesowi URE zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Zakładanym efektem będzie obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych. (gov.pl)

Ceny gazu również w projekcie

Z informacji podanych na gov.pl wynika także, że w projekcie ustawy o bonie energetycznym pojawi się również kwestia cen gazu. Planowane zmiany zakładają:

Źródło:

Projekt ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Nadszedł ten dzień – kupujesz nowy telefon. Na starym są jednak wszystkie aplikacje mobilne, z których korzystasz, w tym bardzo potrzebne Ci aplikacje banków oraz służące do płatności mobilnych. Na szczęście możesz je przenieść na nowy telefon.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Aplikacje mobilne można przenosić między telefonami, na ogół jest do tego specjalne oprogramowanie.
  • Oprogramowanie do przenoszenia aplikacji powiązane jest z systemem operacyjnym i ewentualnie modelem telefonu.
  • Przeniesienie aplikacji bankowej na inne urządzenie będzie na ogół wymagać autoryzacji ze strony użytkownika.
  • Żeby przenieść apki pomiędzy telefonami, najlepiej mieć oba urządzenia obok siebie.
  • Jeśli aplikację mobilną połączono wcześniej z numerem telefonu, zmiana karty SIM spowoduje konieczność wprowadzenia części ustawień od nowa.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zalogować się do aplikacji banku na nowym telefonie?

    Tak samo jak wcześniej na starym. Bank może jednorazowo zażądać dodatkowego uwierzytelnienia lub dodania urządzenia do zaufanych. W aplikacji wyświetlą Ci się komunikaty na temat tego co robić w danej sytuacji. W większości banków możesz mieć do jednego konta przypisane kilka urządzeń jednocześnie, więc możesz najpierw dodać nowy telefon, a dopiero usunąć stary.

  2. Jak dezaktywować aplikację mobilną na starym urządzeniu?

    Najlepiej będzie ją całkowicie odinstalować i usunąć powiązane z nią bazy danych z telefonu. Nie każda aplikacja mobilna pozwala łatwo usunąć użytkownika wraz ze wszelkimi jego danymi bez samego odinstalowywania apki. Po zalogowaniu się do aplikacji bankowej masz jednak dostęp do opcji Dostęp do banku (przeważnie w sekcji Bezpieczeństwo, lub Dostępy) i tam możesz „odpiąć”” urządzenie.

  3. Czy można mieć aplikację mobilną jednego banku na dwóch telefonach?

    Tak, można mieć tę samą aplikację mobilną na 2 i więcej urządzeń. Oczywiście trzeba te urządzenia dodać do listy bezpiecznych urządzeń w samej aplikacji, ale nie jest to trudne. Dotyczy to nie tylko bankowości internetowej. Prawie każdą aplikacją mobilną możesz posługiwać się z różnych urządzeń. Na tym polega działanie w chmurze.

  4. Czy można mieć kilka aplikacji mobilnych banków w jednym telefonie?

    Oczywiście. Masz prawo mieć konta typu ROR we wszystkich bankach, a także tyle kont firmowych za ile jesteś w stanie zapłacić. Wszystkie obsługujące je aplikacje mobilne mogą być na jednym telefonie. Nie będą sobie w żadnym przypadku przeszkadzać, a otwarcie jednej z nich nie ułatwi dostania się do pozostałych. Przedsiębiorcy bardzo często mają kilka aplikacji na jednym telefonie, by obsługiwać konta firmowe oraz rachunki osobiste.

  5. Ile kosztuje korzystanie z aplikacji mobilnej?

    Na ogół korzystanie z aplikacji mobilnej jest bezpłatne. Mówiąc o aplikacjach bankowych możemy śmiało powiedzieć, że nie ma żadnych opłat za korzystanie, ale za płatności online już mogą być. Sprawdź w swoim banku. Czasami przelewy online powyżej pewnego limitu będą płatne, ale nie ma znaczenie czy wykonasz je z serwisu transakcyjnego, infolinii czy z apki mobilnej. 

Kantory stacjonarne bardzo niechętnie przyjmują płatności kartą podczas wymiany walut. W kantorach wirtualnych jest to już znacznie łatwiejsze. W dalszej części artykułu wyszczególniamy kiedy w kantorze można płacić kartą i jakie są alternatywy dla takiego rozwiązania.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Kantory stacjonarne nie mają obowiązku przyjąć płatności kartą i często odmawiają takiej transakcji.
  2. W tych kantorach stacjonarnych, w których można płacić kartą, przeważnie występuje też za to dodatkowa prowizja.
  3. W kantorach internetowych można płacić kartą.
  4. Istnieją wygodniejsze metody wymiany walut niż korzystanie z kantorów: karty i konta wielowalutowe, Revolut, a w przypadku płatności online – nawet BLIK.
  5. Aktualnie przeważnie warto wymienić bardzo ograniczoną kwotę w gotówce, a większość płatności za granicą dokonywać za pomocą karty wielowalutowej.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy do kantoru trzeba mieć gotówkę?

    Do części kantorów stacjonarnych wciąż trzeba mieć gotówkę. W kantorach internetowych z oczywistych względów ona nie występuje, a kantory na lotniskach i sieciówki coraz częściej przyjmują płatności kartą. Sprawdź, zanim udasz się wymienić walutę. 

  2. Czy kupując euro w kantorze można płacić kartą?

    W kantorze internetowym – tak. W kantorze stacjonarnym – tylko jeśli kantor w ogóle udostępnia możliwość płatności kartą. Płatności przy użyciu karty płatniczej to dobra wola właściciela kantoru.

  3. Czy w kantorze można płacić telefonem?

    Jeśli można płacić kartą płatniczą, to także kartą wirtualną podpiętą do telefonu lub BLIKiem zbliżeniowym. Nie zawsze jednak w ogóle można użyć pieniądza elektronicznego. Czytniki nie odróżniają karty wirtualnej na telefonie od „plastiku”.

  4. Czy kantor pobierze prowizję od płatności kartą?

    Może pobrać dodatkową prowizję za płatność kartą. To decyzja samego kantoru. W kantorze stacjonarnym takie prowizje wynoszą do 1 %. Kantor internetowy nie pobierze za to dodatkowej prowizji.

  5. W jakim kantorze można płacić gotówką?

    W każdym stacjonarnym kantorze można płacić gotówką. Czasami nie można tylko spieniężyć niektórych walut. Zawsze możesz zapłacić walutą danego kraju i popularną gotówką typu euro czy dolary amerykańskie.  

Masz nowe konto osobiste i chcesz z niego w pełni korzystać? Złóż wniosek o wydanie karty do rachunku. Jeżeli tego nie zrobisz, bank nie wyśle Ci karty, ponieważ nie odbywa się to automatycznie. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, ile się czeka na kartę z banku i w jaki sposób o nią zawnioskować.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Karta debetowa to karta połączona z kontem. Korzystając z niej płacimy środkami ze swojego rachunku. Aby ją otrzymać, należy złożyć wniosek, ale jest to zwykła formalność.
  2. Natomiast płacąc kartą kredytową, zaciągamy w banku dług. Przed wydaniem tego typu karty bank weryfikuje zdolność kredytową klienta i podpisuje z nim umowę.
  3. Wniosek o kartę debetową można złożyć w bankowości internetowej lub przez aplikację mobilną. Z kolei wniosek o kartę kredytową nieraz wymaga osobistej wizyty w oddziale i dostarczenia dokumentów finansowych potwierdzających wysokość osiąganych dochodów.
  4. Na dostarczenie karty do rachunku i kredytowej czeka się zwykle 7-14 dni.
  5. Klienci niemal wszystkich większych banków w Polsce mogą płacić BLIK-iem lub kartą wirtualną podpiętą do portfela Apple Pay lub Google Pay.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile trzeba czekać na kartę z banku?

    Każdy bank ma swoje zasady, ale z reguły na kartę nie czeka się dłużej niż 7-14 dni od złożenia wniosku.

  2. Co zrobić, jeśli karta do konta nie zostanie dostarczona do adresata?

    Należy skontaktować się z bankiem, wyjaśnić powody nieotrzymania przesyłki i ustalić dalszy tryb postępowania. Jeżeli Twój bank nie określa regulaminowego czasu na dostarczenie karty, powinien Cię zaniepokoić brak karty lub PIN-u w po dwóch tygodniach o złożenia wniosku.

  3. Czy mogę odebrać kartę do konta w siedzibie banku?

    W niektórych bankach (np. w Santander Bank Polska S.A.) istnieje taka możliwość.

  4. Co zrobić, jeśli zgubię kartę do konta?

    Musisz jak najszybciej zastrzec zgubioną i zamówić nową kartę. Pamiętaj, że do czasu zastrzeżenia odpowiadasz za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości 50 euro (art. 46 ust. 2 ustawy o usługach płatniczych). To znaczy, że bank zwróci Ci środki tylko powyżej tej kwoty.

  5. le kosztuje wydanie karty debetowej do konta?

    Wydanie karty jest niemal zawsze bezpłatne. Niektóre banki nie pobierają też comiesięcznych opłat za użytkowania karty (np. Citi Handlowy S.A.), a inne uzależniają je od liczby lub kwoty transakcji (np. w Alior Bank S.A. opłata 5 zł nie jest pobierana pod warunkiem realizacji transakcji bezgotówkowych kartą na łączną kwotę minimum 300 zł miesięcznie).

Kredyt mieszkaniowy #naStart 8 marca 2024 roku trafił na ścieżkę legislacyjną. Co to oznacza? Co się zmieni w stosunku do bezpiecznego kredytu 2%? Kto może skorzystać z nowej formy kredytu hipotecznego dla gospodarstw domowych?

Nowy kredyt mieszkaniowy #naStart zastąpi bezpieczny kredyt 2% i rodzinny kredyt mieszkaniowy, łącząc w sobie finansowe wsparcie w formie dopłat do rat. Obecnie projekt ustawy jest w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach publicznych. Rząd planuje, aby nowy program dopłat kredyt mieszkaniowy #naStart wszedł w życie w drugiej połowie 2024 roku.

Wypowiedź eksperta

Chcemy, by nowe przepisy, będące jednym z 3 elementów strategii rozwoju budownictwa i mieszkalnictwa w Polsce, weszły w życie jeszcze w drugiej połowie 2024 roku. Kredyt mieszkaniowy #naStart, czyli z dopłatami do rat, będzie można zaciągnąć do końca 2027 roku. w przypadku kupna pierwszej nieruchomości. Taką szansę uzyskają rodziny z co najmniej trójką dzieci również w przypadku, gdy kupowane mieszkanie lub dom jednorodzinny budowany w celu poprawy warunków mieszkaniowych, nie jest ich pierwszą nieruchomością. Zachowujemy jednocześnie możliwość udzielenia przez BGK gwarancji spłaty części kredytu, czyli tak zwaną gwarancję wkładu własnego.
Minister rozwoju i technologii Krzysztof Hetman

Jeśli chodzi o ten kredyt hipoteczny, korzystniejsze warunki finansowania mają być zaoferowane większym gospodarstwom domowym, a w szczególności rodzinom z dziećmi. Ustawodawca ocenia, że program ma stać się elementem szerokiej strategii rozwoju mieszkalnictwa realizowanej przez rząd.

Konsultacje publiczne i uzgodnienie międzyresortowe potrwają 14 dni, a opiniowanie 21 dni. Opinie i uwagi można zgłaszać na adres e-mail: [email protected].

Z projektem ustawy o „kredycie mieszkaniowym #naStart” można się zapoznać pod linkiem legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383851.

Czy warto czekać na kredyt #naStart?

Wypowiedź eksperta

To zależy. Jeśli wiemy, że będziemy mogli skorzystać z tego rządowego programu, to warto wstrzymać się z decyzją o zakupie nieruchomości i poczekać na kredyt #naStart. Natomiast, jeśli już teraz wiemy, że nie będziemy mogli skorzystać z tego kredytu z dopłatami, to myślę, że warto już teraz rozważyć zakup nieruchomości i wzięcie kredytu hipotecznego z aktualnej oferty banków. Dlaczego? Musimy mieć świadomość tego, że przed uruchomieniem kredytu #naStart ceny nieruchomości mogą wzrosnąć, jak rok remu w przypadku bezpiecznego kredytu 2%.
Konrad Pluciński, analityk rankomat.pl

Co Polacy sądzą o rządowym dofinansowaniu kredytów hipotecznych?

W badaniu United Surveys dla RMF FM i „Dziennika Gazety Prawnej” na pytanie „Jak według pani/pana rząd powinien pomagać obywatelom w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych?” 29% ankietowanych wybrało odpowiedź: „poprzez dopłaty do rat kredytów mieszkaniowych”, a 45% Polaków stwierdziło, że rządowa pomoc powinna mieć formę „inwestycji w rozwój mieszkań na tani wynajem”. 13% respondentów uznało, że „rząd nie powinien pomagać obywatelom w tej kwestii”. Również 13% odpowiedziało: „Nie wiem/trudno powiedzieć/Nie mam zdania”.

Rządowe dopłaty do rat kredytów mieszkaniowych najczęściej poparli ankietowani w wieku 18-29 lat (55%). Odpowiedź „rząd nie powinien pomagać obywatelom w tej kwestii” wybierali głównie respondenci w przedziale wiekowym 30-39 lat (32%). Pod względem miejsca zamieszkania, dopłaty do rat kredytów mieszkaniowych najczęściej popierają ankietowani z miejscowości zamieszkanych przez 50-250 tys. osób (49%).

Duży wpływ na opinię w sondażu miał także dochód netto ankietowanych. Największe poparcie dla dopłat wykazują osoby zarabiające 2000-2999 zł (75%), a najmniejsze te, które zarabiają netto powyżej 7 tys. złotych (29%).

Jakie będą zasady kredytu mieszkaniowego #naStart?

Najważniejsze zasady, które trzeba spełnić w celu uzyskania kredytu na start nie różnią się znacząco od tych, które obowiązywały przy bezpiecznym kredycie 2%. Uprawnionymi do finansowania będą osoby, które:

kredyt na start

Wysokość kredytu mieszkaniowego #naStart nie będzie limitowana, ale dopłata naliczana będzie tylko od określonej wysokości kapitału. Będzie ona tym wyższa im większe będzie gospodarstwo domowe, tj.:

kwoty kredytu na start

Kryterium dochodowe w kredycie #naStart

Nowością jest wprowadzenie kryterium dochodowego – oparto go o pierwszy próg podatkowy, czyli roczny dochód na poziomie 120 000 zł brutto i uzależniono od wielkości gospodarstwa domowego. Limit dochodów będzie trzeba spełnić, aby móc skorzystać z programu. Progi są następujące:

kredyt na start kryterium dochodowe

Pod kątem limitu dochodowego brany będzie pod uwagę dochód osiągnięty w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku kredytowego.

Jakie będzie oprocentowanie kredytu #naStart?

Oprocentowanie kredytu #naStart również będzie uzależnione od liczby osób zamieszkujących Twoje gospodarstwo domowe. Progi są następujące:

Na jaki cel będzie można wziąć kredyt na start?

Kredyt mieszkaniowy jako kredyt hipoteczny będzie mógł zostać udzielony wyłącznie w celu pokrycia całości albo części wydatków ponoszonych w związku z:

Kredyt mieszkaniowy jako kredyt konsumencki będzie mógł zostać udzielony wyłącznie w celu pokrycia całości albo części wydatków ponoszonych w związku z:

Udzielenie kredytu mieszkaniowego na inne cele niż wymienione powyżej (np. na samo wykończenie/remont nieruchomości, na zakup samej nieruchomości gruntowej) nie będzie możliwe.

kredyt na start

Czy kredyt mieszkaniowy na start można wziąć na nieruchomość o dowolnej wielkości?

Nie, ministerstwo ustaliło limity powierzchni kupowanej przez Ciebie nieruchomości. Jednak przekroczenie wskazanego limitu nie oznacza automatycznego wykluczenia z programu, a jedynie zmniejszenie przysługującej dopłaty – wysokość dopłaty do rat kredytu mieszkaniowego #naStart udzielonego jako kredyt hipoteczny pomniejsza się o 50 zł za każdy m2 przekroczenia. Limit powierzchniowy nie obowiązuje w przypadku budowy domu, a jedynie jego zakupu.

Rządzący postanowili wprowadzić limit powierzchni, aby kredyt na start rzeczywiście pomagał w zakupie nieruchomości niezbędnej z punktu widzenia potrzeb mieszkaniowych gospodarstwa domowego o określonej wielkości.

Uwaga!

Limit powierzchni nieruchomości będzie określany sumą liczby 25 i iloczynu liczby 25 oraz liczby członków gospodarstwa domowego kredytobiorcy (wzór: 25 + 25 x liczba os.). Dla jednoosobowego gospodarstwa domowego tak rozumiany kalkulacyjny limit powierzchniowy określono na poziomie 50 m2 i jest on podwyższony o 25 m2 za każdego kolejnego członka gospodarstwa domowego.

Przykład

Para chce zakupić nieruchomość o powierzchni 85 m2. Zgodnie ze wzorem, limit nieruchomości dla pary bez dzieci wynosi 75 m2 (25 + 25 x 2). Oznacza to, że przekroczenie wynosi 10 m2. Każdy m2 oznacza dopłatę mniejszą o 50 zł, czyli w tym wypadku dopłata będzie niższa o 500 zł (10 m2 x 50 zł).

Czym jeszcze kredyt #naStart różni się od bezpiecznego kredytu 2%?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wymieniło różnice między kredytem na start a bezpiecznym kredytem 2%. Są to:

Kredyt mieszkaniowy z dotacją? Polacy to lubią

Polacy pokochali tanie kredyty mieszkaniowe. Świadczą o tym wyniki za 2023 rok programu bezpieczny kredyt 2%. Według danych Biura Informacji Kredytowej (BIK) z tego preferencyjnego finansowania na zakup mieszkania lub domu skorzystało 92,6 tys. osób, które zaciągnęły 66,8 tys. kredytów, na łączną kwotę prawie 30 mld zł.

Kredyty hipoteczne w 2023 roku, a szczególnie w drugiej połowie cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Według raportu BIK o 421% wzrosła wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w grudniu 2023 roku. Wartość ta oznacza, że w grudniu 2023 roku, w przeliczeniu na dzień roboczy, banki i SKOK-i przesłały do BIK zapytania o kredyty mieszkaniowe na kwotę wyższą o 421% w porównaniu do grudnia 2022 roku.

W grudniu 2023 roku o kredyt mieszkaniowy wnioskowało 46,34 tys. potencjalnych kredytobiorców w porównaniu do 12,3 tys. rok wcześniej, co przekłada się na wzrost o 277% r/r. W porównaniu do listopada 2023 roku liczba osób wnioskujących o kredyt mieszkaniowy wzrosła o 16,4%. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego wyniosła w grudniu 435,27 tys. zł (najwyższa w historii) i była wyższa o 25,1% niż w grudniu 2022 roku.

Jak sprawdzić zdolność kredytową online?

Swoją szacunkową zdolność kredytową możesz obliczyć przez internet. Jest to zdecydowanie łatwiejsze, jeśli skorzystasz z kalkulatora zdolności kredytowej online. Wystarczy, że wskażesz okres finansowania i oprocentowanie potencjalnego zobowiązania oraz określisz sumę miesięcznych wydatków i dochodów. Zwykle w kilka minut otrzymasz kalkulację.

zdolność kredytowa

Źródła:

  1. Ministerstwo Rozwoju i Technologii – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Warto wiedzieć

  1. Projekt ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart przeszedł na etap legislacyjny, mając na celu zastąpienie bezpiecznego kredytu 2% oraz rodzinnych kredytów mieszkaniowych, integrując w sobie finansowe wsparcie w formie dopłat do rat.
  2. Nowy program dopłat kredytowych #naStart ma wejść w życie w drugiej połowie 2024 roku, umożliwiając osobom do 35 roku życia oraz rodzinom z co najmniej trójką dzieci skorzystanie z kredytu do końca 2027 roku.
  3. Kryterium dochodowe zostało wprowadzone, oparte na progu podatkowym, zależnym od wielkości gospodarstwa domowego, co ma zapewnić korzystniejsze warunki finansowania dla rodzin.
  4. Oprocentowanie kredytu #naStart będzie zależne od liczby osób w gospodarstwie domowym, zachęcając do korzystania z niego rodzin z dziećmi poprzez obniżenie oprocentowania.
  5. Rząd planuje wprowadzić limit powierzchni nieruchomości zakupionej za pomocą kredytu, aby program faktycznie wspierał osoby w zakupie nieruchomości niezbędnych z punktu widzenia ich potrzeb mieszkaniowych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Kiedy kredyt mieszkaniowy na start?

    Rząd planuje, aby finansowanie programu kredyt mieszkaniowy na start zostało uruchomione w drugiej połowie 2024 roku.

  2. Czy kredyt na start mogę wykorzystać na mieszkanie spółdzielcze?

    Tak, kredyt na start umożliwia nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.